KONKURRANSE

Reklame | Eget fermenteringskurs

 

KONKURRANSEN ER AVSLUTTET, vinneren er publisert her.

5. desember klokka 18-20.00 holder jeg og Irene Nærdal fermenteringskurs i Fyrhuset i Kværnerbyen i Oslo. Vi skal lage fermentert surkål, som er en perfekt smaksopplevelse og fordøyelseshjelper i jula, og fermentert kefir. Begge er supre kilder til en god bakterieflora og andre viktige næringstoffer. Deltakerne får også med seg startkultur (kefirkorn) hjem, som varer livet ut om man tar vare på den <3

 

Hjemmelaget kefir med blåbær og cashewsmør. Bildet øverst: økologisk helmelk i Norgesglass og kefirkorn i sil.

 

Vi kjører derfor igang ei litta konkurranse hvor du kan vinne en plass på kurset. Det eneste du må gjøre for å delta er å kommentere med din favoritt-emoji i Facebook-eventet her (mulig du må logge på Facebook når du har trykket på linken), så trekker vi en vinner i kveld klokka 20.00 😀

 

Julesurkål av hvit kål og karve, satt til fermentering.

 

Hvis du ikke vinner, kan billett kjøpes ved å Vippse 350 kr. til 95151841. Mer info finner du ved å trykke her Ses vi?

 

♡ Victoria ♡

Kurs her ♡ Instagram her ♡ Facebook her ♡ Tise: @victorialundsrud ♡ #barelittblogg

Magevennlige, eltefrie kefirrundstykker

Vi spiser ikke brødmat så ofte hjemme, men disse kefirrundstykkene går det mye av. Hvorfor? Jeg lager mye kefir, de er enkle å fordøye, billige og kjempeenkle å lage. Man slipper å elte og kna – rører bare sammen ingrediensene og klæsjer de på et stekebrett når de har fermentert ferdig. Jeg har postet disse kefirrundstykkene tidligere, men etter å ha holdt fermenteringskurs i går kom jeg på at jeg ikke har postet den forbedrede oppskriften. Når man tilsetter rug blir de enklere å fordøye på grunn av enzymet fytase (som finnes i rug) må til for å bryte ned fytinsyra (antinæringstoff) i havren. Disse rundstykkene hever ikke, da de ikke inneholder gjær eller surdeigstarter, de blir rett og slett litt flate. Men det gjør bare alt enklere, man slipper å skjære opp rundstykkene og kan bare legge pålegget oppå, og man får ekstra mye skorpe. NAM!

Rundstykker klare til steiking.

 

Tid du fysisk bruker: 10 minutter. Total tid: 8-12 timer (f.eks. en natt).

Ca. 18 mediumstore rundstykker

Ingredienser:

  • 1 l. kefir (gjerne hjemmelaget, trykk her for oppskrift)
  • 280-290 g. store havregryn (gjerne økologiske. Små, lettkokte fungerer også, men store fungerer best)
  • 50 g. sesamfrø (jeg kjøper økologiske på Rema 1000 (Kolonihagen))
  • 2 ss. rugmel (jeg kjøper økologiske på Rema 1000 (Kolonihagen))

Store, økologiske havregryn (kjøpt i Sverige) og økologisk, hjemmelaget kefir.

 

How to:

Bland alt i en bolle (deigen skal være ganske løs, nesten så løs at man tror at det er feil), dekk den til slik at fuktigheten ikke slipper ut eller fluer slipper til. Jeg bruker ofte beeswraps, en ren badehette eller et fuktig kjøkkenhåndkle.

La stå i romtemperatur i rundt 8-12 timer, gjerne over natta for å gjøre det enkelt. Bruk så en spiseskje til å lage passe store deigkladder på et bakepapirkledd stekebrett og stek midt i ovnen på 160 grader celsius i ca. 40 min. eller til de er gyldne på toppen. Steketiden varierer etter hvor store du lager rundstykkene. Kan spises med en gang de kommer ut av ovnen, avkjøl resten på rist før du pakker de inn i et kjøkkenhåndkle og legges i kjøleskapet (har erfart at disse holder seg best i kjøleskapet, i motsetning til vanlige rundstykker og brød). Rundstykkene kan fint fryses og bare kastes fra fryseren og inn i stekeovnen når du har lyst på.

Q & A

Hvorfor la deigen stå så lenge? Det som skjer da, er at kornene blir langtidssyrnet og delvis brutt ned, noe som gjør at rundstykkene er lettere for oss å fordøye og næringen i havregrynene blir lettere opptakelige for oss. Du kan også steke rundstykkene med en gang du har rørt sammen deigen, men da oppnår du ikke fordelene med å la den stå lenge. Etter min mening, smaker rundstykkene best og får en bedre konsistens om man lar deigen stå i 8-12 timer.

Jeg har ikke havregryn. Jeg vil tro at mel av forskjellige slag også fungerer, bare tilpass mengden slik at deigen får passe konsistens. Bare prøv deg fram, det er vanskelig å gjøre feil.

Kan jeg tilsette andre frø? Ja, bare prøv deg fram. Jeg bruker oftest sesamfrø og liker det best, men linfrø og chiafrø fungerer også fint.

Hvordan kan jeg få de til å smake mindre syrlig? Prøv å tilsett 1 ts. med natron til deigen før du skal steike rundstykkene.

 

Tag meg gjerne på Instagram hvis du lager de og legger ut bilde, @barelittblogg og #BareLittblogg 😀

 

Har du lyst til å lære å lage din egen fermenterte surkål og kerfir? Jeg har begynt å holde fermenteringskurs og de kommer fortløpende her. Neste kurs er i Kværnerbyen i Oslo 5. desember sammen med Irene Nærdal, trykk her for mer info 🙂 Du er hjertelig velkommen, men det er et begrenset antall plasser så det er førstemann til mølla 🙂 Man får selvfølgelig med seg kefirkorn hjem som varer hele livet ditt hvis du tar vare på de <3 Ses vi?

♡ Victoria ♡

Kurs her ♡ Instagram her ♡ Facebook her ♡ Tise: @victorialundsrud ♡

 

 

 

 

#treningsparet #oppskrift #kefir #langtidssyrnet #havregryn #økologisk #hjemmelaget

Hjemmelagde fiskekaker


Vi spiser hvit fisk minst en gang i uka, og det samme med rød fisk. Før spiste vi mye fiskesuppe, men nå har hvitfisk-dagen ofte blitt til fiskekakedagen. Jeg syntes fiskekakene man får kjøpt på butikken ofte inneholder alt for lite fisk og litt mye skit, i tilligg er de ikke sånn kjempebillige. Derfor kjøper jeg frossen billigsei eller -torsk – du vet de derre blokkene i papp som ligger i frysedisken?! Det tar sånn ca. 10 minutter å lage fiskekakene, hvis du ser bort ifra tining og steking.

Ingredienser:

  • 1 blokk med frossen sei eller torsk (400 g)
  • 1 rød eller gul løk (purre eller annen løk fungerer også fint)
  • 5 store fedd hvitløk (bruk mindre hvis du ikke er så glad i hvitløk, jeg ELSKER det)
  • 3 egg fra glade høner
  • 2 toppede ss. romtemperert smør
  • 3 ss. potetmel eller annen stivelse
  • Basilikum
  • Salt
  • Pepper
  • Gurkemeie
  • Evt. andre krydre du liker

Ikke vær redd for å bruke krydder, jeg pleier å ta oppi litt himalayasalt og gønne på med alle de andre krydrene, det er de som gir god smak.

How to:

Tin fisken i kjøleskap over natten. Husk å legge en skål under den, den begynner å renne så fort den er tint.

Klem ut så mye vann du klarer av fisken, legg den i en foodprocessor sammen med resten av ingrediensene (“fiskevannet” kan brukes i f.eks. saus). Kjør på full guffe til du får en glatt masse. Form til fiskekaker med en spiseskje og hånden din. Stek i ovnen på stekebrett eller i en stekepanne med smør. Jeg var litt lat denne gangen, så jeg stappa de inn i stekeovnen og stekte de litt i stekepanna når de nesten var ferdige sånn at de fikk en digg steikeskorpe og ekstra smørsmak.


 

Server med poteter, bacon, raspede gulerøtter og hvit saus, som fiskewraps, som burger eller noe annet spennende du liker. De er også digge å bruke som pålegg.


Fiskekaker i økologisk tortillalefse med rømme, salsa, babyleafblanding, tomat, agurk, gulost og fersk basilikum.

 

♡ Victoria ♡

Facebook her ♡ Instagram her ♡ Tise: @victorialundsrud ♡ Finn.no: her ♡ #barelittblogg