Treningsplanen min – legger igjen egoet i garderoben

I det siste har jeg holdt på med «lapskaustrening», altså ikke hatt noen plan på treningssenteret og bare gjort det jeg har følt for der og da. Det har vært riktig for meg de siste månedene og jeg syntes det har vært gøy. Man får ikke de beste resultatene av det, men for meg skal trening være gøy. Og den beste treningen er den det blir noe av 😀 Jeg mener ikke at jeg har loffa rundt på gymmet og vært ueffektiv, men heller trent ustrukturert. Det har vært effektive økter og det har vært mindre effektive økter. Nå derimot, er jeg der hvor jeg vil ha struktur i treningen min igjen, så de siste ukene har jeg følgt et treningsprogram og logget øktene i en blokk, med fokus på teknikk og framgang. Tidligere (før lapskaustreniga) fulgte jeg ofte tunge programmer og dreit litt i teknikk. Jeg skulle bare løfte så mye som mulig og selv om jeg hadde teknikken i bakhodet, var den ikke spesielt bra. IKKE lurt! Skuldrene mine begynte å krangle og korsryggen spilte ikke på lag. Ikke spesielt digg og det blir ingen spesielt gode økter av å trene med dårlig teknikk og vondt i kroppen. Derfor, tok jeg ti skritt tilbake, la egoet til side og begynte å løfte LETT. Begynte med egenvekt eller lette vekter og minibands, og begynte å terpe på teknikk og bevegelighet. Starter sakte å legge på vekter igjen, men øker kun såpass at jeg fortsatt kan holde en god teknikk. Det har virkelig gjort underverker! Tidligere kjente jeg nesten ikke kontakt i rumpa under en knebøy med 60 kilo, nå kjenner jeg kontakt med rumpa ved kun egenvekt-squats. Korsryggsmertene er også nesten borte! Det er så herlig. Nå fokuserer jeg veldig mye på oppvarming og bevegelighet, noen ville kanskje sagt at jeg varmer opp litt i overkant lenge, men det er det jeg liker. Så, over til treningsplanen min:

Generell oppvarming

  • Rask gange og jogging på mølla med stigning. 10-20 minutter, alt etter hvor fort kroppen kommer igang
  • Foamroller, i denne rekkefølgen: legger, bakside lår, framside lår, rumpe, rygg, bryst.

Spesifikk oppvarming:

  • Overkropp-stretch med strikk 10  x 2
  • Superset: lateral raises og overhead press med de minste vektskivene jeg finner, 10
  • Liggende clams med miniband, 10 x 3
  • Air squats med miniband, 10 x 3

Hovedøkt:

  • Box squats med kettlebell og miniband, 8 x 4
  • Stake markløft, 10, 10, 8, 8, 6, 6, 4
  • Benkpress, 8 x 4
  • Hangups med hjelp av strikk, maks reps x 3

Kjører 1-2 minutters pause mellom settene og fokuserer på å puste dypt ned i magen mellom settene. Musklene trenger oksygen!

Sånn trener jeg for tiden og trives med det. Fordi jeg jobber 50%, liker jeg å kjøre helkroppsprogram og trener ca annenhver dag og kjører ekstra pauser hvis jeg vil.  Kjenner jeg blir sterkere og det er digg å kunne trene uten å få vondt. I hovedøkta, kjører jeg ofte et par sett av øvelsen med lette vekter før jeg legger på de tyngre vektene, selv om jeg har varmet opp allerede. Er noe jeg liker å gjøre, og det funker for meg 🙂

Hva er din favorittreningsform?

 

Følg meg gjerne på Facebook her – Instagram her – min og Emil’s treningsblogg her 🙂

Kostholdskonferansen i Larvik

Reklame/sponsede billetter

Førstkommende lørdag klokken 09:00 (altså 10.februar) åpner dørene til Kostholdskonferansen i Larvik. Hva er det, lurer du kanskje på? Det er en årlig konferanse i regi av Kostreform, hvor mange dyktige og spennende personer snakker om viktige temaer innenfor helse. Programmet kan du se om du trykker her.

Jeg skal på Kostholdskonferansen og er så heldig at jeg har fått billetten sponset. Gleder meg veldig! Det er bare 29 ledige billetter igjen i skrivende stund, så hvis du vil sikre deg en plass er det førstemann til mølla 🙂 En billett koster 750 kroner (hvis man ikke er medlem i Kostreform, koster 650 kroner for medlemmer), den inkluderer inngang til konferansen og foredragene, goodiebag og lunsj. For å kjøpe billett kan du trykke her. Jeg får ikke noe provisjon hvis dere bruker linkene mine, men jeg får sponset billett, derfor merket jeg innholdet med reklame.

November i fjor var jeg på Lille Månes Høstkonferanse (bildet i toppen er derfra, med smoothie på nesa), som også er i regi av Kostreform. Den var VELDIG bra! Tror derfor at denne konferansen også blir veldig bra 🙂

De som skal holde foredrag er blant annet Berit Nordstrand og Niels Christian Geelmuyden (forfatteren av boken «Pillebefinnende»). De gleder jeg meg aller mest til! Selv om jeg er sikker på at alle kommer med mye spennende og inspirerende innhold.

Skal du dit? Kom gjerne bort å si «hei» om du ser meg, det hadde vært kjempehyggelig 🙂

Følg meg gjerne på Facebook her – Instagram her – min og Emil’s treningsblogg her 🙂

Løsvekt, hurra Rema 1000!

Da jeg var innom Rema 1000 på Fyrstikktorget i Oslo før jobb her om dagen, så jeg kasser på kasser med småtomater og snacksagurker i løsvekt ved inngangen. Jeg fisket ut bomullsposen min fra veska og plukket med meg noen hundre gram og var fornøyd med det! Bra, Rema 1000! Dama i kassa sa heller ikke noe på at jeg hadde brukt medbrakt emballasje til å ha tomatene i (istedet for de gjennomsiktige plastposene de tilbyr), så det var bra. Man kan altså kjøpe varer i løsvekt med medbrakt emballasje også på Rema 1000.

Er dog noe usikker på om de vil veie emballasjen og trekke fra vekta når du betaler. Det har jeg ikke spurt om før. Kanskje det ikke engang er mulig på kassasystemt dems? Vet du, kommenter gjerne under 😀 Jeg skal oppdatere innlegget hvis jeg spør de eller finner det ut en gang.

Altså: supert at vi kan velge mer løsvekt, Rema 1000! Hvis jeg skal være litt pirkete, ønsker jeg meg også at varene skal være økologiske i framtiden 😀 Var jeg for kravstor nå? 😛

Bruker du egen emballasje som tøynett eller bomullsposer når du er ute å handler?

Følg meg gjerne på Facebook her – Instagram her – min og Emil’s treningsblogg her 🙂

Sardin-ostesmørbrød

Jeg holder på med å lage leverpostei (oppskrift her) og endret oppskrifta litt. Denne gangen tilsatte jeg en halv boks med sardiner, for det er næringsrikt og billig. Derfor satt jeg igjen med en halv boks med sardiner som skulle brukes opp, også var jeg skrubbsulten. Tidligere har jeg brukt sardiner i fiskekaker (oppskrift her), men vi har ikke planlagt fiskekaker på en stund. Ostesmørbrød digger jeg, og det meste smaker jo digg med smeltet ost! Derfor testet jeg ut sardin-ostesmørbrød. Smakte overraskende godt!

Ingredienser: 

  • Rundstykker eller brødskiver (jeg bruker kefirrundstykker, oppskrift her)
  • 1 ts. tomatpurè per smørbrød
  • Sardiner (jeg brukte noen i olivenolje)
  • Gulost
  • Krydder og urter etter eget ønske

How to:

Smør tomatpurè på brødskivene. Legg på sardiner (jeg brukte 3-4 stykk per skive) og gulost. Krydre med urter og krydder (jeg brukte svart pepper og rosmarin) og putt de inn, midterst i ovnen på 200 grader i rundt 5-10 minutter. Spis de gjerne med noen grønnsaker 🙂 

Følg meg gjerne på Facebook her – Instagram her – min og Emil’s treningsblogg her 🙂