Magevennlige, eltefrie kefirrundstykker

Vi spiser ikke brødmat så ofte hjemme, men disse kefirrundstykkene går det mye av. Hvorfor? Jeg lager mye kefir, de er enkle å fordøye, billige og kjempeenkle å lage. Man slipper å elte og kna – rører bare sammen ingrediensene og klæsjer de på et stekebrett når de har fermentert ferdig. Jeg har postet disse kefirrundstykkene tidligere, men etter å ha holdt fermenteringskurs i går kom jeg på at jeg ikke har postet den forbedrede oppskriften. Når man tilsetter rug blir de enklere å fordøye på grunn av enzymet fytase (som finnes i rug) må til for å bryte ned fytinsyra (antinæringstoff) i havren. Disse rundstykkene hever ikke, da de ikke inneholder gjær eller surdeigstarter, de blir rett og slett litt flate. Men det gjør bare alt enklere, man slipper å skjære opp rundstykkene og kan bare legge pålegget oppå, og man får ekstra mye skorpe. NAM!

Rundstykker klare til steiking.

 

Tid du fysisk bruker: 10 minutter. Total tid: 8-12 timer (f.eks. en natt).

Ca. 18 mediumstore rundstykker

Ingredienser:

  • 1 l. kefir (gjerne hjemmelaget, trykk her for oppskrift)
  • 280-290 g. store havregryn (gjerne økologiske. Små, lettkokte fungerer også, men store fungerer best)
  • 50 g. sesamfrø (jeg kjøper økologiske på Rema 1000 (Kolonihagen))
  • 2 ss. rugmel (jeg kjøper økologiske på Rema 1000 (Kolonihagen))

Store, økologiske havregryn (kjøpt i Sverige) og økologisk, hjemmelaget kefir.

 

How to:

Bland alt i en bolle (deigen skal være ganske løs, nesten så løs at man tror at det er feil), dekk den til slik at fuktigheten ikke slipper ut eller fluer slipper til. Jeg bruker ofte beeswraps, en ren badehette eller et fuktig kjøkkenhåndkle.

La stå i romtemperatur i rundt 8-12 timer, gjerne over natta for å gjøre det enkelt. Bruk så en spiseskje til å lage passe store deigkladder på et bakepapirkledd stekebrett og stek midt i ovnen på 160 grader celsius i ca. 40 min. eller til de er gyldne på toppen. Steketiden varierer etter hvor store du lager rundstykkene. Kan spises med en gang de kommer ut av ovnen, avkjøl resten på rist før du pakker de inn i et kjøkkenhåndkle og legges i kjøleskapet (har erfart at disse holder seg best i kjøleskapet, i motsetning til vanlige rundstykker og brød). Rundstykkene kan fint fryses og bare kastes fra fryseren og inn i stekeovnen når du har lyst på.

Q & A

Hvorfor la deigen stå så lenge? Det som skjer da, er at kornene blir langtidssyrnet og delvis brutt ned, noe som gjør at rundstykkene er lettere for oss å fordøye og næringen i havregrynene blir lettere opptakelige for oss. Du kan også steke rundstykkene med en gang du har rørt sammen deigen, men da oppnår du ikke fordelene med å la den stå lenge. Etter min mening, smaker rundstykkene best og får en bedre konsistens om man lar deigen stå i 8-12 timer.

Jeg har ikke havregryn. Jeg vil tro at mel av forskjellige slag også fungerer, bare tilpass mengden slik at deigen får passe konsistens. Bare prøv deg fram, det er vanskelig å gjøre feil.

Kan jeg tilsette andre frø? Ja, bare prøv deg fram. Jeg bruker oftest sesamfrø og liker det best, men linfrø og chiafrø fungerer også fint.

Hvordan kan jeg få de til å smake mindre syrlig? Prøv å tilsett 1 ts. med natron til deigen før du skal steike rundstykkene.

 

Tag meg gjerne på Instagram hvis du lager de og legger ut bilde, @barelittblogg og #BareLittblogg 😀

 

Har du lyst til å lære å lage din egen fermenterte surkål og kerfir? Jeg har begynt å holde fermenteringskurs og de kommer fortløpende her. Neste kurs er i Kværnerbyen i Oslo 5. desember sammen med Irene Nærdal, trykk her for mer info 🙂 Du er hjertelig velkommen, men det er et begrenset antall plasser så det er førstemann til mølla 🙂 Man får selvfølgelig med seg kefirkorn hjem som varer hele livet ditt hvis du tar vare på de <3 Ses vi?

♡ Victoria ♡

Kurs her ♡ Instagram her ♡ Facebook her ♡ Tise: @victorialundsrud ♡

 

 

 

 

#treningsparet #oppskrift #kefir #langtidssyrnet #havregryn #økologisk #hjemmelaget

4 kommentarer

Siste innlegg