6 måter å bruke brune bananer på – uten ekstra tilsatt sukker, billig, sunt og minsker matsvinn

Bananen har fått et dårlig rykte og dumt er det, for den smaker jo så godt og inneholder mye næring. Ja, den inneholder også mye fruktsukker (mest når den er brun og overmoden) men den inneholder også fiber, vitaminer og mineraler – spesielt mye kalium som er viktig for syre-/basebalansen i kroppen og for normal nyre-, muskel- og nervefunksjon. Vi har alltid noen brune, skivede bananer liggende i fryseren. Da har vi det alltid tilgjengelig hvis vi er fysne på noe digg på kvelden eller etter trening. Jeg kjøper helst økologiske bananer, men når jeg finner store, ferdigpakkede poser med brune vanlige bananer kjøper jeg de også. Da får man ofte noen kilo for bare 10 kroner. Det er mye digg man kan lage av bananer, og de trenger ikke være brune altså – det er bare da de er søtest (og billigst).

Bananis – link her til et tidligere innlegg.


Bananis toppet med kakaonibs, ekte lakrispulver og bringebær.
 

Bananbrød – Mos 4 bananer (middels store) i en bolle med en gaffel, tilsett 2 egg, 2 gode ss. med romtemperert ekte smør, 75 g. siktet speltmel, 75 g. havremel (havregryn i en blender = mel), 1 liten neve grovhakkede valnøtter (eller andre nøtter), 1 ts. bakepulver, 1 klype himalayasalt, 1-2 ts. kanel og en dæsj vaniljefrø. Smør en liten brødform eller liten ildfast form (jeg brukte en glassmatboks fra Clas Ohlson) med romtemperert smør og strø evt. sukrinmelis over smøret. Stek på 180 grader under- og overvarme til den blir gylden på toppen (ca. 45 min.). Avkjøl på rist. Den skal være litt myk inni og sprø utenpå.


Banankake (avkjølt opp ned på rist). Den ser ikke så fin ut, men smakte kjempedigg!

 Banan- og mandelkjeks – Kvern noen dl. mandler til mel, tilsett et par snille egg og mos inn overmodne bananer til en kjeksdeigkonsistens. Tilsett evt. en klype hav- eller himalayasalt, kanel og/eller kardemomme. Form de til middels små baller og trykk utover til runde kjeks på et bakebrett kledd med svanemerket bakepapir (helst ubleket). Stek på 180 grader til de er gyldne – ca. 10-20 minutter. Avkjøl på rist og nyt! 

Bananpannekaker – Bland 1 dl. havregryn og 1 ss. rugmel med litt surdeigstarter (evt. litt eplecidereddik eller kefir) og litt salt. La stå natten over eller lenger. Sleng det i blenderen sammen med en banan og et par egg og evt. krydder som kardemomme og kanel. Blend til en glatt masse og stek gyldne i ekte smør i stekepanna.

Smoothie – Tilsett litt frossen eller fersk banan i smoothie for en søt og god smak. Genialt etter trening for å fylle opp glykogenlagrene, tilsett gjerne en protein- og fettkilde også.

Bananchips – Skjær modne bananer i tynne skiver. Legg de på bakepapir (smør evt. med ekte smør først for litt digg smørsmak), stek midt i ovnen på 100 grader varmluft til de er sprø. Tar ca. 45-75 minutter. Følg med på de på slutten slå de ikke svir seg.


Oppkuttede bananer klare til å puttes i plastposer og i fryseren.

Husk å kildesortere! Bananskall i matavfallet eller komposten, plastavfall i plastdunken hvis du kjøper ferdig plastpakkede bananer – dropp gjerne plasten hvis butikken ikke allerede har pakket de inn 🙂

#mat #bananer #sunt #spisoppmaten #blogg #helse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg