Sukkerfri, enkel og god is med kun èn ingrediens!

Dette er en skikkelig god, billig og enkel is som kan minne litt om softis. Sunn er den også! Den kan med fordel spises rundt trening eller på kvelden da den inneholder mye karbohydrater (fruktsukker) og kroppen vår er glad i karbs på de tidspunktene. Denne isen er så god at kjæresten min foretrekker denne isen framfor is fra butikken, og det sier sitt, fordi han er GANSKE glad i is!

 

Ingrediens:

Bananer, gjerne godt modne – da er de søtest i smak


Bananer kjøpt på tilbud p.g.a. brune flekker. Kuttet i skiver og puttet i plastpose.

How to:

  • Skjær bananene i skiver, legg de flatt i en plastpose og putt i fryseren (2 bananer er nok til 2 små/middels posjoner).
  • Når de er frosne (tar bare et par timer), tar du de ut av fryseren og lar de ligge i romtemperatur i noen få minutter slik at du lettere kan knekke de fra hverandre
  • Knekk opp bananene i biter og kjør de i en food processor til det blir en glatt masse.
  • Ferdig!


Myk bananis klar til å spises. NAM!
 

  • Server gjerne isen med topping som f.eks. rå sjokolade, kakaonibs, nøtter, tørkede eller friske bær, kokosflak, e.l. Vi liker best å strø over litt ekte lakrispulver og servere ved siden av rå kladdkaka (oppskrift kommer i eget innlegg).

Tips: Hvis du ikke serverer isen med noe det er fett i, tilsett gjerne litt fett (f.eks. MCT-olje, økologisk fløte, kokosmelk) i ismassen. Dette er fordi banan inneholder fettløslige vitaminer som vitamin-A og -E og trenger derfor fett for å tas opp i kroppen.

Tips: Hvis du har problemer med at bananene ikke blendes til myk is så fort som du ønsker er det fordi de fortsatt er litt for frosne. Da kan man tilsette litt væske som f.eks. fløte, ku-, havre- eller kokosmelk. 

Husk å gjenbruke eller kildesortere plastposen etter bruk 🙂


Bananis toppet med kakaonibs, ekte lakrispulver og bringebær.

 

#mat #helse #sunt #raw #rawfood #naturlig #vegan #vegansk #vegetar #banan #blogg

4 kommentarer

Siste innlegg