Hjemmelaget kefir – magens bestevenn

 

Jeg har laget kefir en god stund nå, og magen min elsker det! Kefir inneholder mange gunstige bakterier som magen (eller, egentilg tarmen da) setter pris på. Ikke er det vanskelig heller, og du slipper å betale dyrt for probiotika-kapsler hvis du pleier å kjøpe det.

Dette trenger du:

Ca. 1 ss. melkekefirkorn (fås av andre som har, bl.a. i facebookgrupper som “melkesyregjæring” og “fermentering”)

1 liter melk (helst fersk melk fra bonden, men det fungerer fint med melk fra butikken)

Et glass som rommer ca. 1 liter (med lokk)

En sil


Gårdsmelk fra Rørosmeieriet. Er lavpasteurisert og ikke homogenisert. Det betyr at den ikke er oppvarmet like hardt som høypasteurisert melk. Fordi den ikke er homogenisert, er ikke fettpartiklene klust og fettet skiller seg fra resten av melka. Du må derfor riste melka for at fett og melk skal blande seg. Den er altså mer næringsrik. Jeg kjøper den på Meny og den koster bare rundt 20 kr.
 

Slik gjør du:

1. Hell melka i glasset.

2. Tilsett melkekefirkorna.

3. Sett til side i romtemperatur og vent 1-2 døgn.

4. Når kefiren har blitt tjukk er den ferdig.

5. Sil melkekefirkorna ut av kefiren og sett kefiren inn i kjøleskapet.

6. Legg melkekefirkornene i ny melk. Sett de inn i kjøleskapet hvis du vil sette de på vent, eller sett de i romtemperatur hvis du vil lage en ny batch med en gang.

Hvis kefiren skiller seg, betyr det bare at den har stått litt for lenge. Det betyr ikke at den er ødelagt, bare at du må røre i den for å få den til å blande seg. Når kefiren er ferdig kan du for eksempel drikke den som den er, lage kaker og vafler med den eller ha den i smoothie.

Det sies at man ikke skal bruke stål når man lager kefir og fermenterer generelt fordi de gode bakteriene ikke liker stål, men jeg bruker stålskje og stålsil og det går helt fint. Under selve oppbevaringen bruker jeg glass.

Du kan også lage smøreost av kefiren. Det gjør du ved å sile kefiren gjennom et klede (tar litt tid). Den faste massen du sitter igjen med krydrer du med urter, salt eller andre krydder du liker. Deilig probeotisk, billig og sunt pålegg. Den andre, blanke delen du sitter igjen med er myse. Ikke kast det, men tilsett det til smoothier eller bruk det som startkultur i fermentering (oppskrifter kommer).

 


Melk i Norgesglass og melkekefirkorn i sil.

 

#fermentering #kefir #mat #drikke #sunt #helse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg